söndag 23 april 2017

Appendix E: Vackert land

(Bo Kaspers Orkester)

Slutet är nära. Såhär nära har det aldrig varit innan.
Det är nu bara 14 timmar innan jag sitter på planet bort från NZ (och släpper ut alldeles för mycket växthusgaser) och på väg tillbaka till vardagen. Det kommer bli konstigt.

Från Wellington bar det som sagt var vidare till Rotorua vid sjön med samma namn. Ett väldigt geotermiskt aktivt område så det bubblar och pyser ur marken lite varstans. Och luktar svavel.
Det är också ett område där Maorikulturen är extra stark och man kan t.ex gå på en kulturshow där maorier berättar lite om sin kultur, det visas några traditionella ritualer, sjungs, dansas och avrundas med middag tillagad på "traditionellt" vis. Turistigt, javisst, men rätt trevligt. Och en haka är ju alltid nice även om den inte var riktigt lika imponerande som den här

En liten vapenuppvisning...

...och en Maori macarena(?)

Härifrån kan man också hoppa på en tur till Hobbiton-kulisserna från Sagan om ringen-filmerna (eller, om man ska vara noggrann, från Hobbit-filmerna - de gjordes av mer beständigt material för just det syftet). Såklart massor av turister och rätt långt ifrån gratis men det var en rolig upplevelse och intressant att höra lite historier från inspelningarna, så som hur de fick krympa ett träd, byta ut fåren och få solen att gå ner i öster mm. Och hur mycket tid, pengar och energi som lagts ned på saker som kanske ses i filmerna i två-tre sekunder. Om de syns alls.
Bara kikar lite...

100% fuskbygge

Jag kan tänka mig att en sån här kan vara bra att ha.
Sista anhalten blev Hamilton, fyra månader efter att jag var här sist. Staden kallas ibland NZ:s armhåla (eftersom om en person står med uppsträckt arm för att vara en modell av landet så ligger Hamilton ungefär i amrhålan) och jag tänkte ge den en chans till. Och så finns här en restaurang som heter Gothenburg och det tippade vågskålen till Aucklands nackdel.
Strax efter att jag bokat resa och boende upptäcker jag att restaurangen är stängd på söndagar... Vad är det för fasoner?! Ingen skagenröra för mig.

Så det är dags att lämna landet. Jag undrar om det går att känna sig helt klar men jag är hyggligt nöjd även om det finns några saker mer som jag skulle vilja hunnit med
  • Catlins på sydöstra Sydön
  • Routeburn Track
  • Kaikoura (som fortfarande är delvis avstängt efter jordbävningen i november)
  • Taranaki/Mt Egmont på sydvästra Nordön
  • Nordöns östkust (Hawke's Bay och/eller Bay of Plenty)
  • Nån av de tre s.k vackra tågresorna man kan göra
  • Coromandel-halvön
  • Den dagsetappen på Te Araroa ett par dagar norr om Wellington som jag fick skippa efter att skor och telefon gått sönder 
Men man kan väl kanske inte hinna med allt (man upptäcker säkerligen fler saker på vägen) och om man skulle ha vägarna förbi nån gång så är det säkert lämpligt att ha nåt kvar att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar