onsdag 8 augusti 2018

SOL dag 6-7: Walking by myself

(Gary Moore)

"Riktiga grabbar klappar takt till Gary Moore med jobbarlabbar" - Jörgen Schelander

Östersund, 212 km.
Ibland får man diverse utskick från fack, högskola och annat yrkesrelaterat där det pratas om nätverk och hur alla man någonsin träffat är ens nätverk som man ska utnyttja. Då brukar jag tänka att den dagen jag ser på mina vänner, släktingar och bekanta som mitt nätverk snarare än just vänner, släktningar och bekanta så är det dags att ta en rejäl funderare över mitt liv.

Men vissst kan det vara bra att känner på rätt ställen. T.ex en bryggare på det lokala bryggeriet som bor utefter leden. Då kan det bli en trevlig paus i vandrandet med varuprover av processat vatten från Pilgrimskällan. Skål och tack, Håkan!
Den svenska originaltiteln på Sinatras gamla paradnummer "My way"

Jag måste även passa på att bikta mig (det känns väldigt pilgrimsfärd-aktigt), ety jag har fuskat. Jag hoppade över sträckan mellan Bräcke och Gällö. Detta av två anledningar, dels har sommarens skogsbränder utanför Gällö gjort att leden fått dras om och den nya sträckningar går längs med E14 i flera kilometer, och dels så har jag gått den sträckan tidigare i sommar när jag hakade på den lika trevliga som inspirerande Lina Hallebratt och kompani för en dag där vi var fyra personer och fem hundar i duggregnet.

På det stora hela är det trevlig vandring mellan Bräcke och Östersund. Jämför man Jämtland med Medelpad så är det mer höjder, mer sjöar och mindre Ljungan. Ingen Ljungan alls, faktiskt.
En liten höjdpunkt var när man kom ut ur skogen på höjderna ovanför Brunflo och bjöds på ett panorama med glimt av Locknesjön, trakterna runt Brunflo, Brunfloviken och Annersia och en första glimt av fjällen långt i fjärran. Mumma!


Sträckan mellan Brunflo och Östersund går hela vägen bland ängar, skogsdungar och enstaka hus med Storsjön glittrande i solljuset bakom hela tiden. Vykortsvackert vid varje vägkrök!
Inte så estetiskt tilltalande men kul att prova. Nu är det dock tält igen.


Förresten så har jag inte sett några andra vandrare förutm ett par damer jag passerade efter ett par timmar första dagen. Enligt boende längs med så passerar det några varje dag men jag måste väl vara helt i ofas med dem då. Har dock blivit passerad av ett par cyklister.

Nu blir det vilodag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar