torsdag 2 augusti 2018

SOL, dag 1-2: Gotta get away

(The offspring) 

Stöde, 50 km 

 Kosläpp. Det är nog den bästa liknelsen jag kan prestera för att beskriva känslan när det bar iväg igår. Visst, inte så mycket råmande, krumsprång och mular i gräset men ni fattar. Hett var det också, trots flitigt vätskeintag var det inte mycket ut den ordinarie vägen. Däremot är hatten numera på väg att genomgå metamorfos och kommer snart presentera sig som fullvärdig saltsten. I princip enbart vägar gör det lätt att gå men är elakt mot knän och fötter. 

Entusiasm och enkelt underlag gör att det rullar på bra och igår kom jag klart längre än jag räknat med. Vilket iofs kan bero på att jag blev tipsad om en trevlig badplats som kändes rätt. Men det var ju lite styvt tre mil dit. Men värt det

I förgrunden är det min hängmatta. Japp, det är det nya. Tänkte prova det istället för tält nu i början. Eldningsförbudet medför ju lite nytt tänk också.

Fick iaf en rejäl regnskur igår. Det var intressant att uppleva förloppet. Jag var inne på en mack i Matfors och fyllde på vatten och när jag klev ut igen var det som att gå in i en bastu, en vägg av värme. Vinden hade mojnat och fåglarna tystnat. Snart hördes nästan konstant åska, det började fläkta lite och sen vred någon på kranen. 30 minuter senare var det sol igen.

Kvällsdoppet var klart eftertraktat i värmen. Om Stödesjön har bräckt vatten numera kan det ev vara mitt fel...

Idag har jag knallat till Stöde, känt för Stödekepsen och sloganen "hade ni bott i Stöde hade ni varit hemma nu". Och en pizzeria. Med kaffe. Win!

Nu ska jag se om jag kan få fason på en bråkig sko och därpå följande blåsor. Hade varit lite snopet att behöva byta skor efter två dagar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar