måndag 1 augusti 2022

GB dag 15-19: Into the great vvide open

(Tom Petty and the Heartbreakers) 

Kvikkjokk, km 410
Kvikkjokk!

Ut från Ritsem var jag inte alls särskilt sugen. Hade sovit dåligt och vädret var samma som tidigare - molnigt och blåsigt. Vad är poängen med fjällvandring om en inte kan se fjällen? Inte för att det är ovanligt fjällväder egentligen, men det har varit så så länge nu. Funderade lite på varför jag gör det här, ska det fortsätta såhär är det inte så kul och jag känner inte att jag har något att bevisa vad gäller att vandra långt. Men jag hade ju något att se fram emot, om två mil skulle jag landa hos Erik och Åsa med familj i Kutjaure och det såg jag fram emot. Det var befogat. Jättekul att återse gamla vänner när det bara blivit flyktiga kontakter ett tag. Lyxigt också att bli bjuden på mat som innehåller snabbpasta eller pulvermos! 😅 Lite ädla drycker på det och man mår som en prins. Natten spenderades i tältkåta på renfällar, en första gång för det också! Nästa dag gick snabbt på leden fram till Låddejåkkstugan och den medskickade lunchen på gahkku (glödkaka) och gravad röding var minnesvärd.
Mumma!

I Låddejåkk lämnade jag leden och tog av österut med sikte på Alkavare. Bitvis krångligt med en hel del videsnår att forcera men det gick hyfsat.

Videsnår. Inte bara skoj. Ens om man tillhör Wide-släkten.


 Nådde Alkavare kapell på fredag eftermiddag och det visade sig att det skulle vara kyrkhelg för just den helgen så några besökare var redan på plats och prästen kom in med helikopter strax efter jag lämnat. Hade jag kommit på lördagen hade jag nog sysslat över gudstjänsten av ren nyfikenhet men nu rörde jag mig vidare några km längs nationalparksgränsen söderut mot Tarreloupal innan det var dags att slå läger. Det här var också första dagen med fint väder! Mycket välkommet! Det fina vädret fortsatte nästa dag och det var en riktigt fin vandringsdag - sol, lagom varmt, lite vind som fläktar och håller myggen i schack och lättvandrad terräng. Återkom på Padjelantaleden i Tarreloupal och vek av igen vid Slihtavagge. Som gjorde skäl för namnet, jag fick slita för att komma över trädgränsen igen. Men det var det värt för en kanonkväll med välbehövligt dopp i en liten sjö.
Kan vara en av mina finaste vandringsupplevelser, alla kategorier!
Padjelanta, Sarek och solsken
Slihtavagge med uppfriskande badsjö

Nästa dag gick nästan oväntat bra och jag kom fram till Kvikkjokk. Här fick jag dela rum med en annan bandare som startade från Treriksröset en halv dag efter mig. Kul att dela erfarenheter! 
Nu är planen att ta en halv vilodag här för
att sen fortsätta mot Jäckvik. Jag har orimligt höga förhoppningar på ICA-butiken där nu! Lite variation i menyn, färskvaror och lite mer humana priser lockar väldigt. 
Får se hur vädret blir. Igår sa SMHI skyfall ikväll men det är ändrat nu på morgonen. YR är dock fortfarande inne på mycket regn...

6 kommentarer:

  1. Gott, ta vara på dig, njut om det går 🤗🤗

    SvaraRadera
  2. Skägg gubbe😉 kul att se kartbilden vart du är. Lycka till, inga fel navigeringar ? Vilka djur ser du ? Älg ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och skägget blir bara längre...! 😁
      Faktiskt inte så mycket djur mer än renar och någon enstaka gnagare. Fast jag har inte så bra koll på fåglar, där kanske är mer intressant

      Radera