tisdag 3 januari 2017

Dag 35-43: Hitchin' a ride

(Green Day)

Inga svenska bokstaver den har gangen, ni far gnugga de sma gra.

Nu var det visst ett litet tag sen. Tiden gar fort nar man har roligt. Fast ratt langsamt nar man maste vanta. For det ar nog det jag gjort mest sen sist.
Jul firades som sagt i Waitomo, juldagen var mest ett Sagan om ringen-maraton men en liten svang ut i kvallsmorkret for att spana in glow worms (=lysmaskar?). Dock inte i de beromda grottorna utan forestandaren tipsade oss om en liten stig i narheten dar det ocksa fanns gott om lysmaskar, men kanske inte samma upplevelse som att aka gummibat i en grotta och se en stjarnhimmel ovanfor sig.
Annandagen fick jag en forsenad julklapp nar jag fick tillbaka min klocka av Hugh, en veterinar fran Tennessee. Sedan en kort (18 km) dag till Te Kuiti dar det visade sig att Jonielle skadat foten i en kohage pa vagen (hon gick i forvag), sa det avslutade var tid tillsammans for den har gangen.
Ursäkta mig, men du har något mellan tänderna.

Darefter blev det aterigen en ratt kort dag till fots innan jag konstaterade att mina knan och fotter nog inte behovde plagas med 35 km vagvandring och tummen akte upp och jag landade vid starten av Pureora forest park.
Nu var det dock lite battre flow i det och efter en tidig morgon sa traskade jag via en trevlig cykelled (lattganget sa att man kan njuta av omgivningen utan att bara planera nasta steg) och upp pa toppen av Mount Pureora (1165 m) - forsta gangen over 1000 m! I klart vader ska det vara en grym utsikt darifran och aven om jag hade sol pa mig sa var det en del laga moln runtom sa det var ratt begransat.
Lite kunde man se iaf. Lake Taupo t.ex, NZ:s största sjö

Sedan vidare pa skogsstigar till Bog Inn Hut, en....rustik....stuga byggd for drygt 50 ar sen for getjagare (getter gor tydligen skada pa skogen). Jag misstanker att det vilar nagon slags forbannelse over den stugan for pa vagen dit skulle det vara en T-korsning som jag aldrig sag, GPS:en fungerade inte nar jag skulle ga darifran och jag kunde inte hitta namnda T-korsning pa vagen tillbaka heller. Men nar val GPS:en vaknade till igen var jag tydligen pa ratt vag igen. Ytterst oklart hur.
Naja, klockan var da drygt 12 och enligt trail notes skulle det ta drygt 8 timmar till nasta stuga sa ingen tid att forlora! En hel del trevlig skogsstig pa vagen i ljus, luftig lovskog borgade for trevlig vandring. Fast en liten besvikelse dock - nar 1000 km-markeringen passerades sa sag jag inte roken av nagra fyrverkerier, fanfarer, konfetti eller annat som borde finnas pa plats for att fira en sadan milstolpe. Hmpf. Till slut trillade jag iaf in till Waihaha Hut med god marginal till de dar dryga 8 timmarna och dar vantade Cuun och Nina fran Nederlanderna. Trevligt folk.
Aven de sista tva milen ut ur skogen gick snabbare an beraknat sa jag bestamde mig for att satsa pa Taumarunui - nasta ort, ca 32 km framat. Nu var det lugna grusvagar som gallde, pa tva timmar motte jag en bil och hade ingen at mitt hall.
Efter en dryg mil blev vagen asfalterad och med nuvarande fart skulle jag stappla in i Taumarunui nagon gang runt 23 och med duktigt ont i fotterna. Sa ja, tummen akte fram igen och med god utdelning - tre bilar resulterade i tva liftar och ett par skonade fotter.
Val framme var det nagra glada aterseenden eftersom bl.a Swami och hans kompanjon Kristen/K2 och aven ett annat amerikanskt par, Jason och Jess (ja, den tredje Jess...) som jag sett en dag framfor mig i ett antal loggbocker sa kul att faktiskt hinna ikapp dem.
Nu var det kväll den 29:e så jag började planera för nyår (ja, jag hittade tillbaka till å,ä,ö...) i Taumarunui. Dels för att det vore kul att fira med andra och dels för att jag hade ungefär 3 dagars vandring att göra på 9 dagar eftersom det var ett inbokat startdatum efter det (varför får ni se så småningom).
Dessutom vill jag ha bra väder för en bit och prognosen var inte så lovande i det avseendet.
Nyår var iaf trevligt, det droppade in veritabla horder med vandrare (bl.a Jess nr 2 och Alex som jag inte sett sedan innan auckland, kul!) så i slutänden var vi nog lite styvt 25 som firade nyår på campingen i Taumarunui.
Gott nytt år!

De flesta fortsatte dagen efter och jag satt kvar med samma problem som innan - för mycket tid! Efter fyra dagar kan man en camping rätt bra...
Resultatet blev att tummen åkte fram igen och jag tog mig till Taupo för ett par dagar. Här finns t.ex ett bryggeri man kan besöka...
Dagen idag har förberetts spenderats med att försöka hitta ett par nya byxor (sömmen i de nuvarande har gått upp så nu är de rätt luftiga men inte så anständiga) utan större framgång. Konstaterade också att jag nog bokade fel hostel - ett av de andra hade tydligen bastu! En ovanlighet i nz men attans gött efter en dags vandring. Besvikelsen var dock inte så långvarig eftersom jag gjorde upptäckten på väg till ett par varma källor. Lite liknande och betydligt mer NZ.
Slog ihjäl ytterligare någon timme med lite minigolf, även om det kändes märkligt att det inte var Steninge Old Course. Lite synd att koppen var upphöjd på så många av hålen bara... 51 slag om någon vill slå det.

Intressant bandesign. Utslaget är utanför bild till höger.

Imorgon är det dags att ta sig tillbaka till leden igen eftersom vädret ser mer lovande ut. På tiden!

3 kommentarer:

  1. Tack för ny trevlig rapport! Hoppas på bra väder och mindre av långsam väntan framöver!

    SvaraRadera
  2. Nu börjar det väl ändå bli dags för en ny uppdatering så vi får höra hur du har det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska sätta min bäste gubbe på det!
      Han låter hälsa att han ska försöka göra inläggen mindre beroendeframkallande. :D

      Radera