tisdag 6 december 2016

Dag 12-15: Wanderlust

(Mark Knopfler)

Då är vi på väg igen.
Inte så mycket att rapportera just nu egentligen. Efter vilodagen i Kerikeri så packade man sig iväg till Paihia, två mil bort. Mest skogsväg genom planterad monoskog, men rätt ok.
I Paihia mötte jag upp med Alex och Jess 2, en amerikansk tjej vi först träffat i kerikeri som jobbar som wilderness ranger och vandrat både PCT och GDT (great divide trail), de två längsta lederna i Usa. Nu är hon 24. Tuff tjej.
Hursomhelst så var det över vatten nästa bit så vi tre tillsammans med tre tyskar hyrde kajaker för att paddla dit.
Vi fick vänta en dag som mest var en lång väntan, alla förberedelser var ju gjorda redan. Paihia är en liten by (1000 pers eller så) med mycket turister. Inte jättemycket att roa sig med men de hade en glassbar med mövenpick och ett ställe som sålde pizza och hantverksöl så jag överlevde.
Det gjorde dock underverk för motivationen!
Väldigt vackert vid Bay of Islands iaf
Bay of Islands

Paddlingen var jättefin men man märkte ju att det involverade muskler man inte nyttjar varje dag... Upp genom skogen där det återigen var dags att traska i vattnet. Skulle haft damaskerna på, färre stenar i skorna då...
Totalt var vi nog tolv personer på väg då, sex andra (ink Jess 1 och Caitlin igen) hade tagit en båt utan att paddla.
Idag var det långt och varmt men det gick bra. Många höjdmeter att hitta i det här landet. Nu sitter jag i lilla byn Whananaki och har en ganska kort dag imorgon pga en båttur på eftermiddagen. 
Kuperat? Japp! Vackert? Japp!

Passerade förresten 10% idag! Bara resten kvar nu!
Inledningen är klar, dags att ta fart lite och inte så många vilodagar som hittills.

Drick lite glögg åt mig där hemma! Och pepparkakor så jag blir snäll.
/Samuel

3 kommentarer:

  1. Det verkar gå bra för dig, kul att läsa. Jag käkade struvor innan idag, lägger de på ditt konto. Jättegoda var dem!

    SvaraRadera